De Duitse designer Robin Scholtysik liet zich voor zijn salontafel Oru, ontworpen voor blomus, inspireren door origami – de traditionele Japanse kunst van het vouwen. Dit seizoen is de Oru-serie flink uitgebreid; naast de tafel omvat de collectie nu ook een bijpassende bank, een console en een wandplank in drie verschillende maten, die allemaal voortkomen uit dezelfde inspiratie.
Gebaseerd op de precieze vouwtechniek van complexe figuren uit papier, bestaan de meubels uit dunne, poedergecoate stalen platen die – wanneer ze in elkaar worden gezet – een driedimensionale vorm creëren. Uitgesneden verbindingen onthullen kleine, belangrijke details, zoals tegengestelde stralen en delicaat gebogen interfaces. Oru is verkrijgbaar in verschillende materiaalopties, waarmee je een slanke en minimalistische, uniforme uitstraling kunt creëren door verschillende items te combineren, of je kunt een enkel, op zichzelf staand meubelstuk de volledige aandacht laten trekken.
Verkoopadviesprijs vanaf € 114,-.
Over Robin Scholtysik
Oorspronkelijk opgeleid als timmerman, heeft de Duitse designer Robin Scholtysik (geboren in 1991) een scherp oog voor constructie en een natuurlijke nieuwsgierigheid voor bijna elk raw materiaal. Bovendien beschikt hij over de essentiële passie voor experimenteren en het uitdagen van conventies, wat een groot ontwerper maakt. In 2017 voltooide Scholtysik zijn ontwerpstudies aan de Academy of Design in Münster, naast zijn master in timmerwerk. Gedurende zijn opleiding richtte hij zich voornamelijk op meubelontwerp en ontwikkelde hij zijn inmiddels beroemde nieuwsgierigheid naar het experimenteren met materialen en verschillende productieprocessen.
Vandaag de dag omvat het veelzijdige werk van Robin Scholtysik meubels, interieurontwerp en merkbeleving. Een gemeenschappelijk kenmerk in alles wat hij doet, is het bewustzijn van de relatie tussen ambachtelijke technieken en industriële productie, en zijn projecten worden gekarakteriseerd door een sterke aandacht voor hoe mensen omgaan met ruimte, omgeving en materiële cultuur. In zijn eigen woorden: “Inspiratie komt uit het leven zelf – zelfs kleine observaties en menselijke gebaren kunnen impulsen geven voor iets nieuws.”