RITMISCH DESIGN
augustus 30, 2022ALTIJD VERSE KOFFIE MET BORA S PURE
september 8, 20225 VRAGEN VOOR SEBASTIAN HERKNER
5 vragen voor Sebastian Herkner
Designer Sebastian Herkner over de Zencha badkamercollectie, de samenwerking met Duravit, rituelen en echte materialen
- Zencha: harmonieuze badkamercollectie geïnspireerd op de Japanse bad- en theecultuur
- Echte materialen en het verlangen om emoties op te wekken
- De badkamer als plek om op te laden en te pauzeren
Sebastian Herkner is altijd al geïnteresseerd geweest in traditionele ambachten zoals glasblazen, houtsnijwerk en mandenvlechten en combineert deze met nieuwe technologieën en modern design. “Ik hou ervan om op ontdekkingsreis te gaan en me onder te dompelen in het dagelijkse leven van andere landen”, zegt de ontwerper.
Geboren in Bad Mergentheim in 1981, studeerde hij productdesign aan de Offenbach University of Design en richtte hij zich vanaf dat moment op het ontwerpen van meubels en objecten. Direct na het afronden van zijn studie richtte Herkner in 2007 zijn eigen studio op in Offenbach en heeft hij nu vijf medewerkers. Dat Herkner vrij snel succes vond, heeft ook te maken met zijn scherpe gevoel voor kleuren, materialen en texturen. Zijn ontwerpen hebben altijd een bepaalde twist. Of het nu gaat om artistiek geweven tuinmeubelen, mondgeblazen bijzettafels of handgeknoopte tapijten.
De veelzijdige ontwerper creëerde voor Duravit de harmonieuze badkamerserie Zencha – sanitaire objecten in een ronde vorm met een zacht gebogen rand en een puristisch opbergmeubel met een fijn frame geïnspireerd op de Japanse bad- en theecultuur.
Interview Sebastian Herkner
Aandacht voor detail en de wens om waarde toe te voegen aan de producten zijn enkele facetten van je werk. Hoe heb je deze gedachten toegepast bij het ontwerp van de Zencha-collectie?
Zencha illustreert nogmaals onze waardering voor pure materialen en het verlangen om emoties op te wekken. Geïnspireerd door de theeceremonie en innerlijke contemplatie en vertraging, is het ontwerp met de drie kleurwerelden terughoudend en gericht op details zoals de fijne, gebogen afwerking van de wastafel. Dit is gebaseerd op fijne theekommen die zich in de hand nestelen. Het was voor ons belangrijk om een sfeer in de badkamer te ontwikkelen waar we ’s ochtends onze batterij kunnen opladen voor de dag, maar waar we ons ook ’s avonds kunnen ontspannen.
Je hebt het over “echte materialen”, welk effect hebben deze op Zencha?
Ik vind het belangrijk om echte materialen te gebruiken, dat wil zeggen hout, keramiek, glas. In dit geval ook een gestructureerd glas dat speelt met licht en schaduw, met reflecties. Omdat deze authenticiteit, denk ik, hoort bij deze harmonie van de hele creatie van deze badkamer. En ik denk dat iedereen Zencha voor zichzelf kan interpreteren. Als ontwerper creëer ik natuurlijk een podium, maar hoe je er uiteindelijk op danst, is aan jou.
Hoe verliep het ontwikkelingsproces voor de nieuwe collectie?
Ruim drie jaar geleden begonnen we de dialoog met Duravit en waren het snel eens over het verhaal dat we wilden vertellen. De gehele collectie wastafels, ligbaden, spiegels en meubelen hebben we ontwikkeld in nauwe samenwerking met de fabrieken Hornberg voor keramiek en Schenkenzell voor meubelen. Voor ons was het de eerste keramische badkamerserie die we ontwikkelden en we konden vertrouwen op de enorme kennis en de bereidheid en openheid van de medewerkers. Het was belangrijk voor ons om de fijne elegantie van de wastafels met de zacht gebogen rand op het meubel over te brengen. De fraaie frames van de opbergmeubels onderstrepen nogmaals de technische kwaliteit van Duravit.
Hoe belangrijk is het voor jou om de (ontwerp)vrijheid die je als ontwerper hebt, in je projecten te kunnen uiten?
Het is een voorrecht als ontwerper om de vrijheid en het vertrouwen van een bedrijf te hebben om er een nieuwe visie voor te ontwikkelen. Zencha is mijn interpretatie van Duravit en laat zien hoe ik een badkamer wil. Uiteindelijk is een dergelijke ontwikkeling echter een samenwerking tussen beide partijen.
In onze snelle wereld is de badkamer ook een plek om te pauzeren en uit te rusten: hoe denk je dat het ontwerp van deze kamer in huis verandert?
We hebben communicatieplekken in appartementen of huizen, zoals de keuken of woonkamer, deze laatste inclusief de slaapkamer worden soms ook gebruikt voor werk. Ik vind de badkamer de laatste plaats die zich beperkt tot zijn oorspronkelijke doel. Bezinning, ontspanning en soms even bij jezelf zijn.